WYGLĄD BUTELKI. RZECZY, KTÓRE NIE MAJĄ ZNACZENIA
Wino od podstaw

WYGLĄD BUTELKI. RZECZY, KTÓRE NIE MAJĄ ZNACZENIA

Wina sprzedawane są w butelkach, które różnią się wieloma elementami, takimi jak wygląd etykiety, grubość szkła, kształt czy sposób zamknięcia. Wśród powszechnej opinii wielu osób, niektóre z tych czynników są bezpośrednio związane z jakością alkoholu wewnątrz szkła. Nie jest to jednak prawda, a przynajmniej nie każdy element opakowania trunku ma jakikolwiek wpływ na jakość wina. Które aspekty są ważne, a które nie? Jak poprawnie odczytywać informacje “zawarte” w opakowaniu napitku z winorośli?

Grubość szkła

Butelki wykonane z masywnego, ciężkiego, odpornego szkła są na ogół droższe od tych zrobionych z cienkiego, bezbarwnego surowca. Rodzaj szkła ma niewątpliwie wpływ na cenę produktu finalnego – wina, jednak czy ma wpływ na jakość trunku zamkniętego w środku? Absolutnie nie! To, jak grube jest szkło, z którego została wykonana butelka na wino nie determinuje w żaden sposób jakości alkoholu. Dobre wina mogą być sprzedawane w cienkim szkle, a te o kiepskiej jakości w butelkach masywnych, ciężkich, przyciągających spojrzenia na sklepowej półce.

Wgłębienie w dnie

Wiele osób mylnie zakłada, że im większe wgłębienie w dnie butelki, tym lepsza jakość trunku wewnątrz. Oczywiście, to jeden z najpopularniejszych mitów na temat butelek do wina. Punkt, czyli wgłębienie w dnie butelki to relikt przeszłości, kiedy butelki wykonywane były ręcznie. Wgłębienie pozwalało uzyskać dmuchaczowi pożądany kształt butelki oraz ułatwiało trzymanie opakowania podczas procesu wytwórczego. Obecnie wgłębienie nie wnosi nic szczególnego do jakości opakowania, choć niektórzy wskazują, iż taki element ułatwia nalewanie trunku oraz efektywniejsze chłodzenie zawartości szkła, co jest mile widziane w przypadku win białych, różowych i musujących.

Wygląd etykiety

To, jak prezentuje się etykieta na winie ma niewątpliwe znaczenie i wpływ na estetykę opakowania. Etykieta może odzwierciedlać indywidualny styl winnicy, charakter producenta czy misję zgodnie z którą funkcjonuje marka. Niektóre etykiety przyciągają wzrok ciekawą czcionką, niebanalną grafiką czy nietypowym kształtem. Etykieta nie ma jednak żadnego wpływu na jakość wina wewnątrz szkła.

Rodzaj zamknięcia

Kolejnym popularnym mitem dotyczącym butelek do wina jest ten, wskazujący na korek naturalny, jako rodzaj “lepszego” zamknięcia, które idzie w parze z doskonałą jakością wina. Jest to kolejna nieprawdziwa informacja powielana przez konsumentów, którzy nie doceniają funkcjonalności zakrętek. Prawdą jest natomiast to, że podaż naturalnego korka spada, a sam korek niesie ryzyko wady korkowej. Zakrętki są tanie, szczelne, a także łatwe w obsłudze – ponieważ nie wymagają konieczności posiadania korkociąga. Butelkę z zakrętką nie trzeba przechowywać w określony sposób – butelkę z korkiem najlepiej jest przechowywać na leżąco. Jedynym elementem, który łączy naturalny korek z dobrymi jakościowo winami jest taki, że trunki z korkiem są najczęściej przeznaczone do długiego dojrzewania w butelce.

Miejsce na sklepowej półce

To, w jakim miejscu na sklepowej półce stoi butelka z winem, nie ma wpływu na jakość trunku wewnątrz szkła. Sprzedawcy bardzo często ustawiają produkty, na sprzedaży których zależy im najbardziej na wysokości wzroku kupującego. Nie należy jednak kierować się miejscem, które zajmuje butelka na półce, ponieważ może być ono zupełnie przypadkowe.

Informacje na etykiecie mają znaczenie

Opis zamieszczony przez producenta wina na etykiecie czy kontretykiecie, daje kupującemu możliwość rzetelnego wyboru produktu dla siebie. Na etykiecie można znaleźć informacje dotyczące:

  • kraju i regionu pochodzenia wina;
  • rocznika;
  • odmiany winorośli, z której wykonane jest wino;
  • dominujących nut smakowo-aromatycznych;
  • rekomendowanego sposobu degustacji trunku.

Powyższe informacje mogą wskazywać, czy mamy do czynienia z dobrym jakościowo winem czy nie.

Szukasz dobrego wina? Odwiedź: https://www.barellmo.pl/

Możliwość komentowania WYGLĄD BUTELKI. RZECZY, KTÓRE NIE MAJĄ ZNACZENIA została wyłączona